Pages

Senin, 17 Oktober 2011

PETIKAN RIWAYAT AL-QUTUB AL-HABIB ABDULLAH BIN ALWI AL-HADDDAD

KELAHIRAN BELIAU

         Beliau adalah syeikhul-islam,Mahaguru,pengajar,dan imam pada zamannya yg sering berdakwah kejalan ALLAH SWT,berjuang untuk mengembangkan agama yg suci dengan lisan dan penanya,beliau berasal dari keturunan yg mulia.Al-Habib ABDULLAH BIN ALWI BIN MUHAMMAD BIN ALI AL-HADDAD Al-Husaini Al-Tarimi Al-Yamani.Beliau (Rohimahullah)dilahirkan disubir sebuah perkampungan yg berdekatan dengan kota tarim diwadi hadhromaut,pada hari ahad 5 sofar tahun 1044 H,bersamaan 30 juli 1634 M.
Al-Habib abdullah telah diasuh dan dididik dikota tarim,ketika beliau 4tahun dijangkit penyakit cacar yang mengakibatkan kehilangan daya penglihatannya.Walau demikian,ALLAH yang maha agung lagi mulia telah menggantikan penglihatan lahirnya dengan penglihatan batin.
       Beliau terus menuntut ilmu agama dan mendalaminya,sehingga menghasilkan kebolehan dan menguasai ajaran para ahli tahkik(orang yang mengenal ALLAH SWT dengan ainul-yakin serta hakkul-yakin)dan ALLAH SWT telah mengaruniakan dengan kekuatan hafalan yang sangat menakjubkan serta kefahaman yang luar biasa.
Beliau terus bersungguh-sungguh dalam menjalani amal ibadah,serta menyertakan amal disamping ilmunya.Demikianlah cara hidup beliau dari masa remaja hingga kemasa dewasa,sehingga keakhir hayat beliau.
Beliau sangat giat mendidik murid2nya dan membimbing peminat-peminatnya kejalan ALLAH SWT,sehingga dengan itu tersebar luaslah manfaat yang ditabur oleh beliau dan merata keseluruh penjuru.
      Meskipun kedua belah mata beliau buta tidak dapat melihat,namun beliau terus juga merantau dan mengunjungi beberapa negeri untuk tujuan dakwah dan menyebarkan ilmu pengetahuan,sehingga tersebar luaslah ajaran islam kepada orang banyak.

KEISTIMEWAAN BELIAU

      Beliau juga penyair yang hebat,apabila beliau menciptakan syairnya niscaya ia akan mempesonakan siapa yang mendengarnya,beliau juga seorang penulis yang puitis tulisannya sungguh mengharukan dan memikat hati.
       Beliau juga terkenal seorang yang jelas dalam berkata dan pengibaratannya.Kukuh dan tegas dalam pengelolahannya,mendalam pembahasannya,sangat meneliti dalam pengambilannya,hujjah-hujjahnya terang,penerangannya mengagumkan.Beliau sering mengkukukan pembicaraannya dengan berpedoman Al-Qur'anul-Karim dan hadist-hadist nabi muhammad saw.Sehingga tiada ditinggalkan suatu kemusykilan(permasalahan)melainkan diselesaikannya,atau suatu persoalan melainkan dijawabnya dengan jelas dan terang.

  KITAB-KITAB BELIAU

      Beliau meninggalkan kepada umat islam Khazanah ilmu yang banyak,yang ta' ternilai,melalui kitab-kitab dan syair-ayair beliau, Antaranya adalah:
1.An-Nashaa'ih Ad-Diniyah Wal-Washaya Al-Imaniyah.
2.Ad-Dakwah At-Tammah.
3.Risalah AL-Mudzakarah Ma'al-Ikhwan Wal-Muhibbin.
4.Al-Fushuul Al-Ilmiyah.
5.Al-Hikam.
6.Risalah Adab Sulukil-Murid
7.Sabilul Iddikar.
8.Risalah Al-Mu'awanah.
9.Ittihafus-Sa'il Bi Ajwibatil-Masaa'il.
10.Ad-Durrul Manzhum Al-Jami'i Lil-Hikam Wal-Ulum.
Dan banyak lagi kitab karangan beliau yang tidak disebutkan disini.

WAFAT BELIAU

       Beliau telah menyambut panggilan ALLAH SWT,pada malam hari selas 7 Dzul-Qo'dah 1132 H,Dan dimakamkan dikuburan Zambal Tarim Hadhromaut.
     Semoga ALLAH SWT mencurahi rahmat atas beliau dan memberikan balasan pahala yang berlimpah,serta menempatkan beliau disyurga.Dan semoga kita dikumpulkan bersama beliau dengan berkat syaidina Muhammad SAW,beserta keluarga dan sahabatnya,serta sholawat nan salam selalu atas ALMUSTOFA nabi akhiruz-zaman. …..amin yarobbal alamien

2 komentar:

iema_mlove mengatakan...

semoga allah mengumpulkan kita bersama beliau AL-HABIB ABDULLAH HADDAD amieeeeennnn

meena jf mengatakan...

amien..
dan tanamkan jasadq dizambal bersm beliau ya allah..qobul i.allah

Posting Komentar